γράφει η Ανδρονίκη Παντιώρα
Στην εκδήλωση την οποία συντόνιζε ο δημοσιογράφος Πάνος Σόμπολος, ο οποίος έχει ασχοληθεί στα ρεπορτάζ του με την αρχαιοκαπηλία και έχει μελετήσει εις βάθος το θέμα, μίλησαν ο σκηνοθέτης Μανούσος Μανουσάκης, ο οποίος εξήρε το έργο του Γιώργου Τσούκαλη, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι με την αποκοπή ενός αρχαίου αντικειμένου από τον τόπο που βρίσκεται, χάνεται η αλληλουχία της ιστορίας του τόπου, ο στρατηγός εν αποστρατεία και Πρόεδρος της Διεθνής Ένωσης Αστυνομικών Βλάσιος Βαλατσός ο πρόεδρος της UNESCO Πειραιώς & Νήσων Ιωάννης Μαρωνίτης, ο δημοσιογράφος Βασίλης Λαμπρόπουλος, ο πρ. Αντιπρόεδρος του Πολεμικού Μουσείου, Υποστράτηγος Ιωάννης Καμνής και η Δρ. Κλινικής Ψυχολογίας Ελένη Μυλωνοπούλου, η οποία ανέλυσε, χαρτογράφησε το ψυχολογικό προφίλ, του εγκληματία αρχαιοκάπηλου, μιλώντας και για το Γιώργο Τσούκαλη, αναφέροντάς τον ως τον φρουρό της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, ως τον αδιάφθορο τιμωρό της αρχαιοκαπηλίας.
"Ο αρχαιοκάπηλος είναι ο κλέφτης, ο δολοφόνος της ιστορίας της χώρας. Είναι ένας παραβατικός που δεν σέβεται την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας, πέραν όλων των χαρακτηριστικών μιας αντικοινωνικής συμπεριφοράς που καταπατά τους νόμους και τους κανόνες της πολιτείας, με ψυχοπαθολογία εγκληματία, ένα άνθρωπος ανάλγητος, χωρίς συνείδηση και ενσυναίσθηση, ένας άνθρωπος ικανός για όλα", ανέφερε μεταξύ άλλων η Ελένη Μυλωνοπούλου.
Ο Στέφαν Γκερικε, ο πρύτανης της αρχαιοκαπηλίας που ρήμαξε αρχαιολογικούς χώρους και σήκωσε τσουβάλια με σπάνιους και πολύτιμους αρχαιολογικούς θησαυρούς, είχε πουλήσει άγνωστο, αλλά πολύ μεγάλο αριθμό αγγείων, κοσμημάτων, νομισμάτων, ειδωλίων, που χρονολογούνταν από τους προϊστορικούς χρόνους ως τον Μεσαίωνα. Ήταν αδίστακτος, αγέλαστος, πανέξυπνος και παμπόνηρος. Η άριστη γνώση της αρχαιολογίας και η συστηματική μελέτη της αρχαίας ελληνικής ιστορίας τον οδηγούσαν στα πιο απίθανα σημεία και συχνά ήταν πιο μπροστά από τους αρχαιολόγους. Ένας πραγματικός φαντομάς που άρπαζε αρχαιότητες από τον Έβρο ως την Κέρκυρα, το Μεσολόγγι και την Κρήτη, ενώ είχε βάλει στο μάτι μέχρι και την εικόνα της Παναγίας Εκατονταπυλιανής στην Πάρο.
Συνεχίζοντας, η Ελένη Μυλωνοπούλου τόνισε ότι "οι αρχαιοκάπηλοι είναι άτομα πέραν κάθε υποψίας. Μπορεί να είναι επιφανής άνθρωποι, εφοπλιστές, επιχειρηματίες, αρχαιολόγοι , εργαζόμενοι σε μουσεία, οίκους δημοπρασιών, μέχρι πολύ απλοί άνθρωποι. Ένας απλός κτηνοτρόφος, ένας γεωργός, μπορεί πολύ απλά να είναι μέχρι και ο παππάς του χωριού. Για το λόγο αυτό είναι πάρα πολύ δύσκολο να εξολοθρευτεί το κύκλωμα της αρχαιοκαπηλίας. Είναι πολλές φορές αδύνατον γιατί όπως αναφέρει ο Γιώργος Τσούκαλης, τα αρχαία, δεν έχουνε μυρωδιά, ώστε να τα ξετρυπώσει ένα σκυλί.
Ο αρχαιοκάπηλος μπλέκει σε κυκλώματα και σε διεθνή κυκλώματα που λειτουργούν με συγκεκριμένα πάτερνς και μοτίβα. Το Modus Operandi είναι με το σύστημα της μαφίας, είναι πολύ κλειστά κυκλώματα που δεν είναι εύκολο να εισέλθει κάποιος. Αρχαιοκάπηλος είναι και ο αποδέκτης αρχαιοτήτων και ο λαθροανασκαφέας. Τέλος αρχαιοκάπηλος γίνεται και αυτός που ψάχνει για χρυσό, καθώς με τα μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας που διαθέτουν, ανιχνεύουν και το κενό και συνήθως κάτω από το κένο πιθανότητα βρίσκεται ένας τάφος, μία αρχαιότητα. Οποιαδήποτε ανασκαφή η οποία δεν γίνεται από αρχαιολόγους, τα ευρήματα όλα είναι προϊόντα αρχαιοκαπηλίας", σημείωσε η Ελένη Μυλωνοπούλου.
"Η αρχαιοκαπηλία είναι εθνικό θέμα, είναι ίσο με την εθνική μας κυριαρχία. Είναι ζήτημα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς", υποστήριξε ο Γιώργος Τσούκαλης, ο άνθρωπος που αφοσιώθηκε στο κυνήγι των αρχαιοκάπηλων, που συνεργάστηκε αγαστά με την ελληνική αστυνομία και είχε βάλει στόχο όλη του τη ζωή, την αποκάλυψη και τη σύλληψη αυτών. Των ανθρώπων που καπηλεύονται τον πολιτισμό μιας χώρας και η Ελλάδα είναι ίσως η μόνη χώρα που είναι τόσο πλούσια σε αρχαιότητες, καθώς όποια πέτρα και να σηκώσεις, θα βρεις αρχαία!