Τετάρτη 6 Απριλίου 2022

Συνομιλώντας με το θεατή!


Την είδαμε το Χειμώνα στο Δήμο Φιλοθέης Ψυχικού, να σκηνοθετεί μία ξεχωριστή παράσταση, site specific, τις "Μάγισσες", προσαρμοσμένη και εναρμονισμένη στην υπαίθρια Γλυπτοθήκη του Ζογγολόπουλου.  

Σκηνοθετεί, ερμηνεύει, αποδίδει θεατρικά έργα με εναλλακτικό τρόπο, χρησιμοποιώντας και multimedia εφαρμογές. Στην τελευταία της δουλειά, αυτό το διάστημα, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, συνεργάζεται με τους Medea Electronic, όπου ανεβάζουν μαζί, σε διασκευή, το μύθο της Κασσάνδρας, με live electronics. Μία ιδιαίτερη απόδοση, διαφορετική από τα συνηθισμένα, στην οποία επικεντρώνεται στη δραματουργία του ήχου, πέραν της θεατρικής πράξης. 

Η Νικόλ Δημητρακοπούλου, είναι ηθοποιός και σκηνοθέτης, σκηνοθετεί perfomance. Η τελετουργική διάσταση του θεάτρου, η αλληλεπίδραση και ο διάλογος μεταξύ των τεχνών, η λειτουργία του χώρου και η παρουσία του performer σε διαλεκτική σχέση με τον θεατή, είναι δομικά στοιχεία της πρακτικής της.
                                                                                             

Η λυρική performance «Μάγισσες» είναι βασισμένη στο ομώνυμο έργο της βραβευμένης πεζογράφου, Νατάσας Σίδερη, με πιο πρόσφατη διάκριση της, το Α' βραβείο στο Διαγωνισμό Θεατρικής Γραφής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, σε συνεργασία με το Θέατρο του Regensburg, το Φεβρουάριο 2022, σε σκηνοθεσία και ερμηνεία  της  Νικόλ Δημητρακοπούλου. 

Οι «Μάγισσες» της εποχής μας, που γράφτηκαν με αφορμή τα πρόσφατα γεγονότα βίας κατά των γυναικών στη χώρα μας, συνομιλούν με μπαρόκ μουσικά σπαράγματα και ελεύθερους αυτοσχεδιασμούς. Αντλώντας υλικό τόσο από ιστορικές καταγραφές έμφυλης βίας που τελέστηκαν σε ευρωπαϊκό έδαφος κατά τον Μεσαίωνα, όσο και από την ελληνική προφορική παράδοση (το δεύτερο μέρος τους συνομιλεί με  την παραλογή «Του Γεφυριού της Άρτας»), το έργο ενεργοποιεί θραύσματα απώλειας, μνήμης και απουσίας γυναικών που δεν πρέπει να ξεχαστούν. Αναδεικνύει τα γυναικεία ζητήματα που ενσκήπτουν μέσα από αφηγήσεις του παρελθόντος, ως ολοζώντανα αιτήματα του παρόντος.                                     

                                

Πρόκειται για μια ποιητική σύνθεση που μας αφυπνίζει με όλα τα παραστατικά μέσα, με θέατρο και μουσική απόλυτα εναρμονισμένη με τον φυσικό χώρο. Το έργο ταξιδεύει τους θεατές στον  χώρο και χρόνο, με ευαισθησία και ποιητικές εικόνες της γυναίκας κόρης-νύφης-μητέρας, κατεξοχήν αποδέκτη συμβολισμών, τόσο στον λογοτεχνικό κανόνα, όσο και στο ιστορικό γίγνεσθαι. Η παράσταση "Μάγισσες" συνομιλεί με τον χώρο στον οποίο πραγματοποιείται και μετατρέπει παραδοσιακά, μη θεατρικούς χώρους σε σκηνή, μια πραγματική site specific performance. 

Μετά τον πρώτο  σταθμό, που αποτέλεσε η υπαίθρια Γλυπτοθήκη Ζογγολόπουλου, με σημείο αναφοράς  τα εμβληματικά γλυπτά του καλλιτέχνη, η δράση εντάχθηκε στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών του ΟΗΕ για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών και η Περιφέρεια Αττικής επέλεξε την performance, να πραγματοποιηθεί για την Ημέρα της Μητέρας 8 Μαΐου,  στο Ιερό της Αφροδίτης στο Χαϊδάρι, στον μοναδικό αυτό χώρο όπου για πρώτη φορά θα πραγματοποιηθεί παράσταση. Το περιεχόμενο της παράστασης, εναρμονίζεται με την θεά Αφροδίτη και συνομιλεί μοναδικά με τον μαγικό αυτό χώρο, για τον οποίο ειδικά θα σκηνοθετηθεί εκ νέου. Συμμετέχουν  η μεσόφωνος Αναστασία Κότσαλη και ο ακορντεονίστας Κώστας Ζιγκερίδης, σταθεροί συνεργάτες της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.            


Η Νικόλ Δημητρακοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα. Φοίτησε στην Δραματική σχολή του Ωδείου Αθηνών και αποφοίτησε από την Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης Μοντέρνοι Καιροί. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά και κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος στο Performance Making του Goldsmiths, University of London. Κατά την διάρκεια της θητείας της ως Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης σχεδίασε και υλοποίησε πλήθος καλλιτεχνικών δρώμενων και παραστάσεων. 

Έχει πραγματοποιήσει παραστάσεις στο Φεστιβάλ Αθηνών, Θέατρο του Νέου Κόσμου, Γαλλικό Ινστιτούτο, Θέατρο 104, σε non- conventional χώρους όπως: Brick Lane Market (the Brick Box), Shunt Vaults-London Bridge, Μουσείο Μαραθωνίου Δρόμου, αλλά και σε site specific performances όπως σε κτίρια υπό κατεδάφιση (7 quiet acts of domestic violence, London ), Hotel Xenia Ναύπακτος (Dismember to Remember, Commun(icat)ion of Crisis symposium, Institute for Live Arts Research).Σήμερα είναι μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής επί Καλλιτεχνικών Θεμάτων-Συντονίστρια Πολιτιστικής και Κοινωνικής Διάδρασης του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης και υπεύθυνη Πολιτισμού στον Δήμο Φιλοθέης Ψυχικού.